|
Az angol beteg |
Írta: Administrator |
2009. január 05. hétfő, 12:24 |
Erről a filmről, amely 1997-ben 9 Oscar-díjat kapott, nagyon nehéz írni. Hiszen annyi minden van, ami megfogja az embert, amely miatt maradandót nyújt, hogy ezt összeszedni, egységbe foglalni nem könnyű feladat. Másrészt a nagy alkotásokat az ember óvatosan érinti meg, nehogy kárt tegyen bennük. Véleményt meg végképp óvatosan fogalmaz róla, hiszen hol van egy "földi halandó" ahhoz, hogy egy mesterműről véleményt mondjon?!
![]() ![]() ![]() S akkor még nem is beszéltünk arról a több szálon futó cselekményről, amely külön-külön is figyelmet érdemelne, ám e 2,5 órás filmben mind hangúlyt kap. Ez a film a visszaemlékezésre épül. A jelenben lassan véget ér a háború, s láthatjuk a testileg-lelkileg megcsonkított embereket, akiknek egy olyan nővér nyújt támaszt, enyhülést, aki maga is mindenkit elvesztett, akit csak szeretett. A múltban az Afrikakutató Társaság expedícióját követhetjük nyomon, valamint egy szerelmi románcot Almásy és kollégájának felesége között. Mindez természetesen elválaszthatatlan a világháború eseményeitől. ![]() Igaz, a történet kitalált részéhez tartozik Almásy árulása, de érdemes külön figyelmet fordítani azokra az eseményekre, amelyek döntéséig vezettek, s ahogyan már többször felmerült itt más kritikákban is a kérdés, érdemes elgondolkodni azon, mi is a jó és a rossz? Egyértelműen meghatározható-e egy-egy cselekedetünkről, hogy az mely csoportba tartozik? S egy közösség vagy az egyén érdeke-e a fontosabb? És mit tegyen az ember, ha a közösség, amelynek az érdekeit képviselnie kellene, kitaszítja, sőt, ellenségnek tekinti őt? S ha nem akarunk túl sokat elmélkedni, feltétlen meg kell említeni a film zenéjét (amely szintén Oscar-díjas), s amely tökéletes egységet alkot a filmmel. Másrészről dagadhat a keblünk a büszkeségtől honfitársunk hangját hallgatva. És ha még a zene sem fogott meg bennünket, ne feledkezzünk meg a látványról sem. Akár az afrikai tájon repíti szemünket a kamera, s a homokbuckákban, naplementében, -felkeltében gyönyörködhetünk, vagy éppen egy épület, városkép tárul elénk, az operatőr remek munkát végzett. (Meg is kapta a jutalmát érte.) De nem csak ebben alkotott nagyot John Seale, hanem akkor is, amikor érzelmeket kell kifejezni. Érezzük a szerelmet, a vágyat, a kétségbeesést, a féltést-óvást, amit éppen az adott pillanat megkíván. S ehhez nem csak a színészi játék (mert erről is szót kell ejteni, hogy az is remek), hanem annak megörökítési módja is nagy szerepet játszik. A filmet mintegy keretbe foglalja , hogy a kezdő és befejező képkockák ugyanazt az eseményt örökítik meg: s nem csak keretet ad, hanem ez az a kulcsfontosságú momentum, amely minden előtte és utána történő eseményt meghatározott. Sok mindent lehetne még mondani a filmről, mégis úgy gonolom, leginkább akkor jár jól mindenki, ha megnézi. Akkor tudni fogja, neki miért szép ... esetleg miért nem, mert biztosan ilyen is akad. szamóca ![]() |
|