Száguldó erődök halálos iramban.
Amihez természetesen illik még hozzátennem, hogy felpörögve.
Mert a film mottója egyszerű: rá a lapát lábakkal a gázpedálra,
fordulatszám felpörög, sikoltoznak a
kerekek és égett gumiszag terjeng a levegőben. Vagy túléled, vagy megdöglesz.
Harmadik út nincs. Csak a főszereplőnek, de hát ők mindig kivételezett
legények.
A közeli jövőben járunk. Jason Statham ártatlan, mint a ma
született bárány. Épp ezért logikus, hogy sittre vágják, de ez már csak így
szokás. A börtönben pedig az élet a szokásos: minden elítélt mániákusan
kondizik - ahogy elnézem pelyhüdt hasfalamat, talán nekem is dutyiba kéne
kerülnöm - az ötméteres és száznyolcvan kilós benga állatok látványa
mindennapos, a rabok a börtön udvarára épített padokon pihizgetnek, és mindenki
igyekszik roppant szemétládának tűnni. Az ebédlőben ott a friss husi, kinek a
kajájába kötelező egy vitamindúsat beleköpni, és a menetrendszerű balhék. Kigyúrt
testű feka gyerekek mondják meg a frankót, miközben jól látható hogy az ész a
farok izomban rejtőzik. A börtönőrök meg ugyanolyan görények, mint a foglyaik.
Ebben a véresen vad és kegyetlen világban Jensen Ames harmatosan szűzies
Hófehérkének tűnik. Ám a látszat nyilvánvalóan csalóka, mert a fickó a maga
nemében nem piskóta. A haja ugyan most sem kócos, háromszoros gyorsulási bajnok,
tehát vezetni azt félelmetesen tud, annál jobban már csak ütni, tekintete pedig
olyan bársonyos, mint egy támadni készülő vízilóé.
Azonban ez csupán körítés. A főszereplő a Halálfutam. A
nevében is benne van, az itt indulók nem valószínű, hogy hosszú lejáratú hitelt
kapnának. Aztán előkerülnek az autócsodák. Mindegyiken gépágyú, rakétavetők, kétujjnyi
vastag páncélzat, felspécizett motorok, és egyéb alkalmatosságok. Az egészet
pedig a börtön hidegen számító és kegyetlen igazgatónője irányítja. Persze nem
emberbaráti szeretetből, ez valami tévéműsor lenne, a nép meg vevő a
brutálkodásra. Big Brother a jövőben. A nagy tesó néni mindent lát, és mindent irányít. Csak
Zsanett és Szabi sehol. De ha már nőnél járunk, az is teljesen elvárható, hogy
a főhősnek dukál a környék legdögösebb latin csaja.
A Halálfutam tehát nem egy agyizzasztó sztorit felvonultató
remake. Az elődben, az 1975-ben elkészült Death Race 2000-ben még David
Carradine parádézott Frankenstein álarca mögött, no és a kezdő izomagy Sly
„Rambo” Stallone. Az akkori történet a mai kor igényei szerint felturbózva, és kicsit
dobtak pár zsákkal még a látványra is. Bár a történet csavarintgatásával nem
szarakodtak nagyon az alkotók. Persze a rendezőnek, Paul W. S. Andersonnak nem is
kenyere a szerteágazó sztorik
megálmodása. Ő a látványban, a szép nagy robbanásokban és az eszeveszett
száguldásban az igazi. S azok, akik már látták a Halálhajót, vagy keresték
Alice cicijét a Kaptárban, netán kitépték a hajukat a Mortal Kombat-tól,
sejthetik, mire is számíthatnak. Az adrenalin tehát az egekben, mégis valahogy
az akciók picit egysíkúnak tűnnek. Száguldás ide, vagy oda. A csókák beülnek a
kocsiba. Indul a mandula, majd a sorozatlövések, néhány versenyző bekopog Szent
Péterhez, majd kezdődik minden elölről. Három a magyar igazság jeligével.
Jason előző filmjében a Banki melóban alakított egy
nagyszerűt. A Halálfutamban ehhez képest visszavett, újból előtérbe kerültek a
csontropogtató bunyók, a karosszériatörések, a látványos robbanások. Az izmok
rendben vannak, láthatóan frizurájának korpásodása sem zavarja, és most
magamhoz képest meglepőt írok. Ez a film alapvetően nem nagy durranás. Mégis
befontam tőle a hajam és tetszett. S nem csupán a látvány miatt. Valahogy
előhozza az emberből a gyilkos kárörvendést, lehet fülig érő vigyorral
tapsikolni, amikor egy - egy tróger meggebed, és a csajjal is szívesen
furikáznék pár menetet.
Mindent a futamra föltéve, a Death Race nem más, mint akció
a négyzeten! Öveket becsatolni, a lábakat le nem venni a gázpedálról!
{mosimage}
7/10
yoda70
|