|
Hét élet |
Írta: Kenobi |
2009. március 08. vasárnap, 17:01 |
A boldogtalanság nyomában Az öngyilkosság megmutatásának a filmvásznon sokféle módja létezik, ám medúza segítségével kopogtatni Szent Péternek, felettébb meglepő és újszerű. Sőt, mi több, sokkoló. Csak a halál árnyékának völgyéből feltolakodó kérdés iszonyatosan nehéz: vajon az egykor bekövetkezett tragédiát jóvátehetjük-e azzal, ha életünket feláldozzuk másokért?
Az nem lehet vita tárgya, hogy Will Smith a legsikeresebb és legkeresettebb színészek egyike. Teljesen mindegy mibe is kezd: kornyikál pár fülsiketítőt, példás családapaként mutatkozik a nagyérdemű előtt, vagy filmeket forgat, az mind tiszteletre méltó. Vígjáték, sci-fi, dráma, vagy világvégés hangulatú vámpír-zombi film, a blockbuster és a csilingelő dollármisik bevételként garantálva. Persze, könnyű így! – mondhatom utálatosan. Hiszen akár A függetlenség napja, a Bad Boys dupe, netán az Én, a robot, esetleg a Sötét Zsaruk mind-mind olyan popcorn mozik, ahol a hangsúly elsősorban a látványra és a sziporkákra terelődik, az élő husi szerepe a háttérbe szorul. Igen, lehet ekképp is vélekedni. A térfél másik oldalán azonban ott az Ali, a Legenda vagyok – amelyben Smith gyakorlatilag egyedül viszi a hátán a filmet, no és kutyáját –, a felejthetetlenné sikeredett A boldogság nyomában, és most drámai, romantikus énjét tovább csiszolgatva legújabb filmje, a Hét élet. A felvonultatott produkciók után summaként elmondható, a fickó egyáltalán nem kezdő étcsoki, és úgy kapkodnak a rendezők-producerek utána, mint fuldokló a levegőért. Jelen filmjében a Will Smith által alakított Ben Thomas bánja bűneit, és nem a boldogság nyomába ered, hanem annak elvesztése után a jóságéba. Egyfajta vezeklésként – hogy helyrehozza a helyrehozhatatlant. A film történetéről többet elárulni talán vétek is, mert a Hét élet tipikusan olyan mozi, ami lassan és aprólékosan adagolja az információ morzsákat, kínosan ügyel arra, hogy minden csak fokozatosan derüljön ki. Olyan film, ami meséjét az alapoknál kezdi, és a kéménynél fejezi be. S hogy halad előre a történet, úgy esik le a nézőben a tantusz, s úgy áll össze a film egy kerek egésszé. Erre mondhatni azt is, hogy dramaturgiailag izgalmas és bravúros megoldás, mégis fanyalgok egy nyomdagépnyit. Mert a tyúklépésben csámborgó történetnél könnyen fennállhat annak a veszélye, hogy ha nem tudjuk, nem értjük és nem érezzük át a főhős fájdalmát, a melankolikusan ábrándos romantikus drámát nemes egyszerűséggel halálosan unalmasnak gondoljuk, lövésünk nincs, hogy most mi a fenéért is kell izgulni, Ben miért nyomul elején a csajra, és a mozi első harmadánál békés szendergésbe kezdünk. Erre még pár lapáttal rátesz a film hossza is, amely alaposan próbára teszi a kotyuló izomzatot, ezért az alapjában érzelem gazdag történet jó néhány embernek valóban drámai élmény lesz. ![]() ![]() A Hét élet tehát iszonyúan nehéz film. Letaglózó, szomorú és elgondolkodtató, ami soha meg nem válaszolható kérdések ![]() Nehéz kérdések ezek, amire a Hét élet nem próbál meg válaszolni. Legfeljebb picit sugall és gyengéden próbál terelgetni a helyes irány felé. Nem mondhatnám, hogy könnyű film, és nem is hinném, hogy első randis. De aki beül és megnézi, az adja meg a tiszteletet és az esélyt Will Smithnek, majd válaszoljon önmagának. Hét élet. Egy történet, amelyben mindenki számít, csak a főhős élete nem. 7/10 Kenobi |
Módosítás dátuma: 2010. február 06. szombat, 23:55 |
|