Oldalainkat 245 vendég böngészi

Belépés



Film - színész kereső

FILM KATEGÓRIÁK

  Akció ( 1029 )
  Animációs ( 377 )
  Családi ( 434 )
  Dokumentum ( 143 )
  Dráma ( 1676 )
  Eastern ( 2 )
  Életrajzi ( 104 )
  Erotikus ( 7 )
  Fantasy ( 298 )
  Film-noir ( 7 )
  Háborús ( 181 )
  Horror ( 493 )
  Kaland ( 515 )
  Katasztrófa ( 10 )
  Komédia ( 30 )
  Koncertfilm ( 19 )
  Krimi ( 506 )
  Mese ( 132 )
  Mesefilm ( 26 )
  Musical ( 52 )
  Opera ( 4 )
  Romantikus ( 683 )
  Sci-Fi ( 362 )
  Sorozat ( 164 )
  Sport ( 76 )
  Természetfilm ( 16 )
  Thriller ( 963 )
  Történelmi ( 120 )
  Ví­gjáték ( 1393 )
  Western ( 58 )
  Zenés ( 105 )
 

Szavazások

Melyik a legjobb magyar film a felsoroltak közül?
 
Click on the slide!

Rango

Rngo a Kaméleon aki komoly identitásválságban van, miközben házi kedvencként éli védett, egyhangú életét.…

Click on the slide!

Sikoly 4.

Ghostface újra színre lép. Woodsboro egész lakossága megint veszélyben van, a Rettegés visszatér a…

Click on the slide!

A rítus

Egy hitéből szinte teljesen kiábrándult ifjú pap (Colin O'Donoghue) a Vatikánban képezi tovább magát, és a legjobb szándéka ellenére is…

Click on the slide!

Rio

Rio de Janeiro csupa szín, csupa kaland, csupa lüktetés. Egyedül Azúr, az elkényeztetett házipapagáj gondolja úgy, hogy jobb a biztonság,…

Click on the slide!

A Föld inváziója – Csata: Los Angeles

Az elmúlt években egyre gyakoribbá váltak az UFO jelenségek világszerte – Buenos Aires, Szöul, Franciaország, Németország, Kína… 2011-ben azonban a…

Click on the slide!

A gyerekek jól vannak

A leszbikus pár, Nic és Jules együtt nevelik két tinédzser gyereküket. A srácok annak idején mesterséges megtermékenyítéssel fogantak. Mivel Joni…

Frontpage Slideshow (version 2.0.0) - Copyright © 2006-2008 by JoomlaWorks
2011 a 3D éve lesz! PDF Nyomtatás E-mail
Írta: lidi   
2010. december 23. csütörtök, 21:32
Lassan a 3D-ben elkészített egész estés filmek is mindennapossá válnak, és a hazai filmforgalmazásban is megjelennek. E technikát már több évtizede használják, legfőbbként természetfilmek forgatására, de Az utóbbi időkben kezdik alkalmazni a rendes mozifilmekre is.
3d


Immáron elkerülhetetlen ezen technika előretörése és 2011 lesz Az az év amikor visszavonhatatlanul bekerül a filmes történelemkönyvekbe,mint a 3D technológia betörése a szórakoztatóipar ezen szegmensének a piacára.
Visszatekintés gyanánt meg kell említeni azonban néhány tényt.
William Freese-Greene, brit tudós már 1893-ban rögzített szkeccseket háromdimenzióban. Az elmélet lényege, hogy Az emberi látás mechanizmusához hasonlóan, megfelelő szögben elhelyezett két kamerával kell rögzíteni a jelenetet, majd egy alkalmas eszköz segítségével a néző fejében megvalósul a térbeli film befogadásának illúziója. A háromdimenziós film ötlete tényleg nem tegnap született; többek között a vérbeli tudós, a film feltalálójának is elkönyvelt Auguste Lumiere is kísérletezett a 3D technikájával. 1903-ban be is mutatta A Vonat érkezése háromdimenziós változatát, különösebb visszhang nélkül – ám önmagában figyelemre méltó, hogy már Az első (fizető közönség előtt) vetített mozgóképnek létezett 3D változata.

Érdekes, hogy a háromdimenziós láz hozzávetőlegesen harminc évenként tör rá a filmesekre. A '20-as, majd Az '50-es és a '80-as években is számos, ám többnyire elvetélt kísérlet született a 3D-s blockbuster megteremtésére. Az '50-es évektől kezdve mindenki egészen biztos Volt abban, hogy a hang és a színek megjelenését követő újabb nagy, technikai alapú megújulást a harmadik dimenzió vászonra varázsolásától várhatjuk. Ez a várakozás azért Volt eltúlzott, mert eközben szüntelenül készültek 3D-filmek, illetve szorgosan próbáltak „hagyományos” technológiával készült sikerfilmek átalakításával a térbeliség illúzióját adni – sikertelenül. Példának okáért Alfred Hitchcock is elkészítette Gyilkosság telefonhívásra című krimijének háromdimenziós változatát, de a premier alkalmas vetítőtermek híján elsikkadt, csak jóval később, 1980-ban mutatták be, csekély érdeklődés mellett. További meglehetősen abszurd motívuma a háromdimenziós mozgókép történetének, hogy Az első nagyobb költségvetésű 3D-filmet (Viaszbabák háza, 1953) a makói születésű André de Tóth rendezte, aki egyik szemére vak Volt tehát a térbeli effektusok percepciójára képtelenül készítette el háromdimenziós filmjét. (Az '50-es években egy másik magyar filmrendező, Bodrossy Félix, itthon folytatott jelentős kísérleteket a térhatású film és mozi kifejlesztésére.)

Túl azon, hogy szinte már misztikus következtetéseket vonhatunk le a 3D-filmek harmincévenkénti feltámadásából és halálából, filmtörténeti perspektívában nézve ma már egészen érthető, miért nem értek el átütő sikert Az időről időre megújuló térhatású próbálkozások. A '20-as években a hang, majd harminc évvel később a szín megjelenése „tökéletesítette” a kétdimenziós film eszköztárát – e kettő olyan effektus, amely magától értetődőbb módon képes Volt beépülni egy történet dramaturgiájába (és persze jóval kisebb költségekkel), mint a háromdimenziós ábrázolás. Ráadásul mind a hang, mind a szín önálló, a társművészetekben már kipróbált dramaturgiai eszköztárat adott a filmalkotók kezébe, míg a 3D kapcsán hasonlóról nem beszélhetünk.

Napjainkban a moziforgalmazás soha nem látott visszaesést mutat, a filmiparnak muszáj tehát előrukkolnia valamivel, ami visszacsábítja a nézőket a vetítőtermekbe.

Nagyon úgy néz ki, hogy ez a valami pedig a háromdimenziós filmek soha nem látott dömpingje lesz, így ha most sem történik meg a 3D-s mozik áttörése, akkor soha. Steven Spielberg cége, a Dreamworks 2009-ben Az összes projektjét – mintegy tizenötöt – háromdimenziós technikával készíti, sőt tavalyi legjobbjuk, a Madagaszkár 2 már elsősorban a 3D-s vetítésre specializált IMAX-mozikban aratta sikereit. Bár a költségek még mindig jóval magasabbak, mint egy hagyományos technikával készített film esetében, a digitális technikának köszönhetően lényegesen kisebbek, mint például a '80-as években, Az IMAX-mozik születése idején. 

Lassan ideje lenne elgondolkodnunk azon is, milyen dramaturgiai következményei lehetnek a háromdimenziós technikának. A legutóbbi, '80-as években kezdődött 3D-moziláz óta, amelyet leginkább Az IMAX-generált, a természetfilmek és egyéb tudományos ismeretterjesztő munkák dominálnak. A budapesti IMAX-moziban is többek között egy dél-afrikai szafariról, a Nemzetközi Űrállomásról, mélytengeri kalandokról vagy éppen Az amerikai autóversenysorozatról, a NASCAR-ról vetítettek filmet. Nem túl vakmerő Az a következtetés, hogy Az említett alkotások közös nevezője Az hogy rendkívül látványosak, így kiváló alapot szolgáltatnak arra, hogy a 3D-s film mint médium megmutathassa vizuális erejét, lehetőségeit. Nem Volt ez másképp a mozi hőskorában sem; a Lumiere-filmek voltaképpen egy dolgot demonstráltak: a kép mozog. A 3D-filmek pedig szüntelenül azt hajtogatják: a kép térben mozog.

 

Viszont amint ez egyértelművé válik, és már nem csak maga a médium lesz érdekes, azaz a nézők nem elsősorban a látvány szenzációjára gyűlnek, hanem egy konkrét – de nem mellékesen: térhatású – filmre váltanak jegyet, akkor a 3D technika határtalan lehetőségeket kínál a filmesek számára, miközben számtalan elméleti kérdést is felvet. A modern filmelmélet egyik legfontosabb problémája például Az hogy a filmes elbeszélés tere miként épül fel. A kortárs teoretika csúcsszerzőinek számító Kristin Thomson és David Bordwell elmélete szerint  a kétdimenziós film a festészettől kölcsönzött kompozíciós eljárásokkal teremti meg a háromdimenzió, tehát a térbeliség illúzióját. A filmképen voltaképpen minden elem ezt Az illúziót szolgálja: a színészek mozgása, a perspektíva, Az árnyékok és így tovább. Nos, egy történetmesélő 3D-film egészen más eszközökkel dolgozik. Nem annyira a festészet vagy a fotográfia technikáival operál, mint inkább olyan térbeli és mozgásra épülő művészetekre épít, mint a színház vagy a tánc.

Ha még távolabbra tekintünk, a háromdimenziós film fejlődése két fő irányt vehet – a régi Mélies–Lumiere-féle (látszólagos) ellentétpár leképezéseként. Egyrészt folytatódhat Az IMAX-mozikban ma is látható természetfilmekhez hasonló alkotások vetítése, amelynek célja a jövőben is a valóság minél tökéletesebb leképezése lehet. Ezen belül – Az igen közeli jövőben – Az élő közvetítések jelenthetik Az újdonságot. Amerikában a digitális háromdimenziós mozik már élőben adják a legnézettebb sporteseményeket, így aztán a SuperBowl-döntőn is együtt rohanhatunk a csatárral, majd vele együtt öklelhet fel Az ellenfél játékosa. 

A másik irány a látványra és játékosságra koncentráló filmkészítés. Először nyilván olyan populáris műfajok keretei között valósulhatnak meg ezek a filmek, mint a sci-fi, a fantasy vagy éppen a musical, amelyekkel a film és a színház régóta kutatott közös nevezője is megteremthető lenne. Ahogy a 3D technológia egyre olcsóbbá válik, úgy Az underground művésze(te)k is végre szerepet kaphatnak, amint Az 1920-as években a filmet fedezték fel különböző avantgarde alkotók – Epstein, Dalí, Man Ray vagy éppen Moholy-Nagy László, akinek fantáziáját kezdetektől fogva mozgatta a három- (sőt ki tudja, még hány) dimenziós film és Az azt vetíteni képes moziterem (amelynek négy falából legalább háromra vetítenek). Moholy a kétdimenziós mozgóképet mindvégig csak egyfajta átmeneti állapotnak tartotta a fotográfia és a többdimenziós mozgókép között. Úgy tűnik, Az idő őt igazolja.

 

A kis történelem óra után lássuk mik lesznek 2011 legjobban várt 3D technikával(is) elkészítet filmjei:

Szép kis lista,nem mondom!
Tehát vegyünk szemüveget(3D-set) és mozira fel emberek!


forrás:3dszemuveg.hu





Módosítás dátuma: 2011. január 08. szombat, 17:41
 
Joomla SEF URLs by Artio


Filmcsoportok

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jogi Információk | Médiaajánlat

filmoldal aktuális verziószáma: v1.3.1